Spring naar inhoud
Inloggen

7 tips voor een effectieve landingspagina

Blog

Leestijd
5 min lezen
Datum

Het optimaliseren van een landingpage is cruciaal voor het vasthouden van bezoekers en het converteren van leads. In dit artikel deel ik zeven tips die je kunt toepassen om je landingpage effectiever te maken.

Auteur
Karlo Norg
Functie
UX Design

1. Focus op de hero-sectie

De hero-sectie is het eerste wat een bezoeker ziet. Bezoekers vormen hun mening over je website in slechts 0,5 seconden.

Gebruik daarom de hero-sectie om de aandacht te grijpen, je meerwaarde te tonen en aan te zetten tot actie.

Een effectieve hero-sectie bevat:

  • Een pakkende titel waarin je de aandacht grijpt
  • Een duidelijke subtitel die de meerwaarde toont
  • Een sterke call-to-action (CTA)
Voorbeeld: titel “Maak het verschil als Poliklinisch OK-assistent” gevolgd door een subtitel “Je komt terecht in een ervaren team en draait maximaal 1 weekenddienst per maand!” en een CTA zoals “Solliciteer direct”.

2. Gebruik kwalitatief hoogstaande fotografie

Fotografie kan je website maken of breken. Zelfs als het ontwerp goed is, zorgen slechte foto's voor een slechte uitstraling. Goede foto's voegen persoonlijkheid en emotie toe aan je website.

Zorg ervoor dat foto's:

  • aansluiten bij de tekst
  • een duidelijk focuspunt hebben
  • een professioneel uiterlijk hebben
  • kleuren bevatten die complementair zijn aan de gebruikte kleuren in het ontwerp van je website

Bonus-tips:

  • Gebruik alt-teksten voor SEO en toegankelijkheid.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte voor snellere laadtijden.
  • Zorg dat foto’s goed meeschalen op verschillende schermformaten.

3. Maak gebruik van de 3-30-3 methode

Onze aandachtsspanne wordt steeds korter, en het vasthouden van een bezoeker op je website is een uitdaging.

De 3-30-3 methode kan hierbij helpen. Deze methode helpt om de aandacht van bezoekers te pakken en vast te houden.

In het kort heb je:

  • 3 seconden om aandacht te trekken: Focus op titel, subtitel, en algemene uitstraling.
  • 30 seconden om interesse vast te houden: Geef antwoord op vragen zoals welk probleem wordt opgelost en welke oplossing wordt geboden.
  • 3 minuten om te converteren: Gebruik referenties, kennisartikelen, en FAQ’s om bezoekers te overtuigen.

4. Maak pagina’s gemakkelijk scanbaar

De gemiddelde bezoeker leest maximaal een kwart van alle woorden op een pagina. Alleen als het onderwerp écht interessant is, wordt de tekst van A tot Z gelezen.

Bezoekers scannen op: 

  • Koppen
  • Opvallende trefwoorden
  • Korte alinea's
  • Opsommingen

Zorg er daarom voor dat je pagina’s gemakkelijk te scannen zijn en:

  • Breek tekst op in korte alinea's
  • Wissel tekst af met afbeeldingen en opsommingen
  • Schrijf duidelijke kopteksten
Drake vat het perfect voor ons samen

5. Optimaliseer voor digitale toegankelijkheid

Wist je dat ongeveer 1 op de 4 mensen een beperking heeft die het surfen op internet moeilijk maakt? Niet-toegankelijke websites zijn onbruikbaar voor deze groep, waardoor je 25% van je potentiële doelgroep mist.

Bij iWink zijn we voorloper op het gebied van digitaal toegankelijke websites. Meer hierover lees je op onze pagina over digitale toegankelijkheid. Als wij een website ontwikkelen kan je er vanuit gaan dat we in techniek en design rekening houden met de richtlijnen van de WCAG

Zorg ervoor dat je content toegankelijk is door:

  • Alt-teksten voor afbeeldingen te gebruiken. Op deze manier kunnen screenreaders lezen wat er op de afbeelding te zien is
  • Tekst onder afbeeldingen te plaatsen. Zo is de tekst altijd goed leesbaar.
  • Ondertiteling te gebruiken bij video's

6. Pas ons ‘Sex and the City’-Model toe

Bij iWink maken we al jaren gebruik van het ‘Sex and the City’-model bij de ontwikkeling van websites. Dit model verdeelt bezoekers van je website in vier categorieën.

Maak kennis met:

  • Humanistische Carrie
  • Competitieve Miranda
  • Spontane Samantha
  • Methodische Charlotte

Elke categorie heeft een aantal kenmerken. In de ideale wereld spreek je elke categorie aan op de pagina’s van je website.

Typisch Carrie:

  • Wie doet dit nog meer?
  • Welke experts bevelen dit aan?
  • Wat hebben wij hier in de toekomst aan?

Typisch Miranda:

  • Hoe zit het globaal in elkaar?
  • Wat zijn de voordelen in een notendop?
  • Wat heb ik daar aan?

Typisch Samantha:

  • Help me maar met kiezen
  • Waarom is dit NU voor mij het beste?
  • Houdt van aanbiedingen en acties

Typisch Carrie:

  • Hoe werkt het precies?
  • Welke bewijzen zijn er?
  • Waar kan ik meer te weten komen?

Komt dit je bekend voor? Ons model is een versimpelde weergave van de Myers-Briggs Type Indicator.

Gebruik onderstaande contentmatrix om te bepalen welk type content bij welk type past.

Deze contentmatrix bevat per categorie een aantal voorbeelden van bijpassende contenttypes

7. Schrijf teksten op niveau

Teksten moeten duidelijk geschreven zijn. Schrijven op B1-niveau zorgt ervoor dat 80% van de Nederlanders je boodschap begrijpt.

B1 teksten hebben de volgende globale kenmerken:

  • duidelijke titel en tussenkoppen
  • actieve schrijfstijl met voorbeelden
  • eenvoudige woorden die iedereen kent
  • korte en duidelijke zinnen

Is het daarom altijd slim om op B1-niveau te schrijven? Niet altijd. Een voorbeeld:

Schrijf je voor medisch specialisten, dan ontkom je er niet aan om vaktermen, die niet B1 zijn, te gebruiken. En dat is niet erg. Een medisch specialist is WO geschoold. Je kunt er dus vanuit gaan dat zijn tenminste teksten op C1 niveau begrijpen.

Voor een woningcorporatie die sociale huurwoningen verhuurt, is het dan wel weer logisch om teksten op B1 niveau te schrijven. Huurders van een sociale huurwoning zijn vaker dan gemiddeld lager opgeleid. Wil je dat elke huurder je teksten begrijpt, dan schrijf je in dit geval dus op B1 niveau.

In het kort:

  • Bedenk voor wie je teksten schrijft
  • Schrijf je voor een algemene doelgroep, dan is het slim om op B1 niveau te schrijven
  • Heeft je doelgroep specifieke kenmerken? Schrijf dan op het niveau wat daarbij past

Ten slotte

Dit artikel is een samenvatting van tips die ik eerder op LinkedIn heb gedeeld. Wil je de nieuwste tips als eerste lezen? Volg mij dan op LinkedIn